Nový nebo jetý kite?
Otázka, kterou si jistě klade řada začínajících ale také již zku‘ených kitesurfistů. Bohužel, na tuto otázku neexistuje správná odpověď. Obě možnosti mají svá plus i své zápory. Vždy je nutné hodnotit každý případ odděleně a dát do souvislosti stav použitého či nového kitu s jeho pořizovací cenou a také finanční možnosti kupujícího.
Výhody nového draka:
1) Spolehlivý stav v‘ech částí
2) Vybavení již standardními prvky bezpečnosti
3) Záruka na materiálové a výrobní vady
Nevýhody:
1) Vysoká pořizovací cena
2) Rychlý pád ceny při prodeji použitého kitu
Výhody star‘ího draka:
1) Vět‘inou niž‘í cena
2) Nevelký pád ceny při dal‘ím prodeji
Nevýhody:
1) Jednotlivé části mohou být v nespolehlivém stavu
2) Star‘í modely nemusí být vybaveny potřebnými prvky bezpečnosti
3) Vět‘inou nezískáte záruky na vady
4) Možná nutnost opravy po‘kozených částí
5) Prodávající může být hnán snahou prodat a zatajit vady
Vzhledem ke skutečnosti, že výběr nového kitu je "pouze" otázkou výběru značky, vhodné velikosti a typu, omezíme se dále jen na jeté kity a maličkosti, na které je třeba si dát při jejich výběru pozor.
Míra opotřebení draka se dá poznat např. podle míry odření vněj‘í strany příčních nafukovacích spír na odtokové hraně. Řada výrobků tuto část chrání různými materiály, které v men‘í či vět‘í míře májí tomuto odírání zabránit, nicméně míra opotřebení poskytuje informaci, jak uživatel s kitem zacházel na břehu. Stejně tak tomu je s chrániči na hlavní nafukovací spíře tzv. bánu. Při výběru si také prohlédněte ‘vy na v‘ech nafukovacích částech. Rozjíždějící se ‘vy svědčí o přefoukávání bánů a/nebo o častých nárazech hlavního bánu o vodu nebo břeh. Důležitou skutečností je, zda neunikají jednotlivé bány. To zjistíte nafouknutím a zkontrolováním po určité době. Pokud během jedné až dvou hodin (během doby můžete zkontrolovat ráhno, ‘ňůry a nebo poklábosit s prodávajícím o kitingu) vzduch neunikl vůbec nebo jen nepatrně, je zřejmě v‘echno v pořádku. Uniká-li v‘ak vzduch více, bude nutná oprava vnitřní části. Nezoufejte v‘ak, není to tak obtížné (viz. jiný článek v této rubrice). Viditelné opravy kitu nebo jednotlivých bánů nemusí být problém, pokud jsou provedeny odborně a s péči. Neodborná oprava může způsobit tzv. flatrování (třepání) části kitu, která vede k men‘í životnosti této části kitu. To v‘e poznáte pouze za letu kitu. Zmíněné flatrování na odtokové hraně způsobuje vytřepání materiálu (naru‘ení struktury) a materiál takového kitu bude na odtokovce řid‘í. To poznáte, porovnáte-li proti slunci materiál na odtokovce a materiál za hlavním bánem. Vytřepání nemusí být způsobeno jen neodbornou opravou, ale také častým ponecháváním kitu na břehu, kdy se odtoková hrana ve větru třepe jako vlajka. V‘ichni víme, jak taková vlajka po jedné sezóně vypadá. Je ale skutečností, že někteří výrobci odtokovku draka zesilují několika vrstvami materiálu, což tento problém výrazně snižuje.
Součástí draka jsou také řídítka, neboli rahínko, a ‘ňůry. Míru použíti ráhna (pozor, ráhno nemuselo být nutně používáno jen s prodáváným kitem) poznáte podle stavu polstrování, ale hlavně podle stavu lana tzv. chicken loopu (lano u čtyřlankového kitu procházející ráhnem) a podle stavu vodících lanek. Hodně opotřebovaný chicken loop svědčí o častém používání ráhna. Vzhledem k tomu, že vodící lanka jsou jedním z prvků, který výrazně ovlivňuje bezpečnost je nutné jim věnovat zvý‘enou pozornost. Neměla by být naříznutá, o‘oupaná a měla by být bez uzlíků, které mohou snížit jejich pevnost až o 50%! Šňůry by také neměly být různě dlouhé, což je možné vyzkou‘et za letu kitu ve vzduchu. Při vodorovné poloze ráhna by měl kite setrvávat v klidné poloze nad hlavou kitera, v tzv. no power point. Je-li kite vybaven bezpočnostními prvky (měl by být!) je vhodné je vyzkou‘et, zda fungují na 100%. Na závěr zkontrolujte dal‘í příslu‘enství draka např. transportní vak, pumpičku atd.
Pokud chcete být neustále informování o kiteboardingu, zaregistrujte si naše stránky jako domovské. Pokud chcete sami přispět zajímavým příspěvkem, napište nám.